Εκπαίδευση για τη Δημοκρατική Ιδιότητα του Πολίτη και για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό
H Εκπαίδευση για τη Δημοκρατική Ιδιότητα του Πολίτη (EDC), η Εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (HRE) και η σύνδεσή τους Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό (ΙΔΠ) βρίσκονται στο επίκεντρο δράσεων παγκόσμιας κλίμακας για τη βελτίωση της ανθρώπινης ζωής, την ευημερία όλων των ατόμων και την κοινωνική αλλαγή προς το καλύτερο. Η παρούσα ειδίκευση φιλοδοξεί να προσφέρει την απαραίτητη κατάρτιση σε εκπαιδευτικούς και εκπαιδευτές της τυπικής, άτυπης και μη τυπικής εκπαίδευσης στις Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό με σκοπό τη διάχυση της Δημοκρατίας σε όλα τα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την ανάπτυξη Διαπολιτισμικής Ικανότητας σε ένα συμπεριληπτικό περιβάλλον.
Για τη λήψη του μεταπτυχιακού διπλώματος απαιτείται η επιτυχής ολοκλήρωση 8 συνολικά μαθημάτων (6 υποχρεωτικά και 2 επιλογής) και η εκπόνηση της υποχρεωτικής Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας ή η παρακολούθηση 2 μαθημάτων και η συγγραφή επιστημονικού άρθου κατά το θερινό εξάμηνο. Το ΠΜΣ περιλαμβάνει 10 εβδομάδες σύγχρονης τηλεκπαίδευσης (διαδικτυακά μαθήματα) και 3 εβδομάδες ασύγχρονης μελέτες ανά μάθημα, κάθε εξάμηνο. Είναι υποχρεωτική η παρακολούθηση των σύγχρονων μαθημάτων.
Τρόπος αξιολόγησης: Τα υποχρεωτικά μαθήματα εξετάζονται με 1 εργασία (2000 λέξεις) στη διάρκεια του εξαμήνου (20% έκαστη επί του τελικού βαθμού) και με τελικές γραπτές ή προφορικές εξετάσεις (80% επί του τελικού βαθμού). Τα μαθήματα επιλογής αξιολογούνται με μία γραπτή εργασία (2000 λέξεις).
1ο ΕΞΑΜΗΝΟ
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 9
Το μάθημα επικεντρώνεται στον προσδιορισμό της διαδικασίας διαμόρφωσης των ταυτοτήτων (προσωπικές/κοινωνικές/πολιτισμικές κ.ά.) των ατόμων και την αναγνώριση των πολλαπλών ταυτοτήτων στο πλαίσιο του σχολείου (τυπική εκπαίδευση) αλλά και σε ευρύτερα περιβάλλοντα εκπαιδευτικά και μη.
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 9
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριων με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τα χαρακτηριστικά και τις αρχές που τα διέπουν και τις πρακτικές εφαρμογές τους στη διδασκαλία σε ποικίλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 9
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να εισαχθούν στις βασικές αρχές της παιδαγωγικής προσέγγισης του σχεδιασμού μαθήματος και τις αρχές του σχεδιασμού και εφαρμογής έρευνας, με έμφαση στη συγγραφή ερευνητικής πρότασης, την εφαρμογή της έρευνας και τη συγγραφή των αποτελεσμάτων της. παιδαγωγικής, με βάση το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό.
Το μάθημα έχει εργαστηριακό και σεμιναριακό χαρακτήρα.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τεχνικές διδασκαλίας και μορφές αξιολόγησης (επαγωγική, αθροιστική, διαμορφωτική, παραγωγική) και την αποτελεσματική εφαρμογή τους στη διδακτική τους πρακτική, με σκοπό την προαγωγή των αρχών του Δημοκρατικού Πολιτισμού.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην επαφή των φοιτητών/τριών με σύγχρονες τάσεις στο πεδίο της η-μάθησης που έχουν στόχο την αποτελεσματικότερη υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας και την κάλυψη διαφορετικών μαθησιακών αναγκών με έμφαση στη συμπερίληψη.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με μεθόδους και προσεγγίσεις του Θεάτρου/Δράματος στην Εκπαίδευση, με εστίαση στην Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, ώστε να τις εφαρμόζουν αποτελεσματικά σε διαφορετικά πλαίσια μάθησης και διδασκαλίας, προάγοντας τις αρχές του Δημοκρατικού Πολιτισμού.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην παρουσίαση του Ολοκαυτώματος και του αντικτύπου του σε πολύμορφες πολιτισμικές ομάδες (Εβραίοι, Ρομά, εθνοτικές μειονότητες, άτομα με ειδικές ανάγκες, ομοφυλόφιλοι), με σκοπό την ευαισθητοποίηση απέναντι στον κίνδυνο της μισαλλοδοξίας.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τις βασικές αρχές οργάνωσης και λειτουργίας του σύγχρονου συνταγματικού κράτους, το οποίο βασίζεται στη δημοκρατική και τη φιλελεύθερη αρχή. Έμφαση θα δοθεί στην προστασία των συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριων με τις αρχές του Δημοκρατικού Πολιτισμού και το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό του Συμβουλίου της Ευρώπης, καθώς και την συσχέτισή τους με τη Συνολική Σχολική Προσέγγιση (Whole School Approach).
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην κατάρτιση όσων διδάσκουν ή πρόκειται να διδάξουν την Αγγλική ως ξένη γλώσσα σε πολύγλωσσες τάξεις. Καλύπτει όλες τις διαστάσεις και τους χώρους που αφορούν τη διδακτική της Αγγλικής με ιδιαίτερη έμφαση στη καλλιέργεια Ικανοτήτων Δημοκρατικού Πολιτισμού και της Διαπολιτισμικής κατανόησης.
2ο ΕΞΑΜΗΝΟ
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 8
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με παιδαγωγικές μεθόδους και προσεγγίσεις που προάγουν τον Δημοκρατικό Πολιτισμό ώστε να τις εφαρμόζουν αποτελεσματικά στις δικές τους εκπαιδευτικές δραστηριότητες στο πλαίσιο τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης.
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 8
Το μάθημα επικεντρώνεται στα αμφιλεγόμενα ζητήματα, τον ορισμό, τα χαρακτηριστικά τους και τον τρόπο ενασχόλησης με αυτά στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας (τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης).
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 11
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με τις βασικές αρχές της μεθοδολογίας της επιστημονικής έρευνας, του σχεδιασμού, της οργάνωσης και της διεξαγωγής της και των διαφορετικών μεθόδων έρευνας στο πλαίσιο της ποσοτικής και της ποιοτικής προσέγγισης, με έμφαση στην εκπαιδευτική και κοινωνική έρευνα. Αποτελεί την απαραίτητη υποδομή για την εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην κατάρτιση των φοιτητών/τριών ώστε να συσχετίζουν τις Ικανότητες Δημοκρατικού Πολιτισμού με τους στόχους της Εκπαίδευσης STEM, να προσδιορίζουν παιδαγωγικές μεθόδους και προσεγγίσεις που προάγουν τον Δημοκρατικό Πολιτισμό και να τις εφαρμόζουν αποτελεσματικά στη δική τους διδασκαλία μαθημάτων STEM με έμφαση στη συμπερίλψη.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα επικεντρώνεται στην ανάδειξη της ιστορικότητας των τρόπων και των πρακτικών με τις οποίες νοηματοδοτήθηκαν τα ανθρώπινα δικαιώματα και τον ρόλο που ανέλαβε ο θεσμός της εκπαίδευσης στην αναγνώριση και την προάσπισή τους, θεωρώντας την εκπαίδευση για τα ανθρώπινα δικαιώματα ως δια βίου μαθησιακή διαδικασία που στοχεύει στην αλλαγή της πολιτικής και κοινωνικής συμπεριφοράς.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα επικεντρώνεται στην προσχολική εκπαίδευση με σκοπό να μπορούν οι φοιτητές/τριες να προσδιορίζουν κατάλληλα για την προώθηση του δημοκρατικού πολιτισμού Αναλυτικά Προγράμματα Προσχολικής Εκπαίδευσης και καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις και να τις εφαρμόζουν αποτελεσματικά, ώστε να προάγουν τις αρχές του Δημοκρατικού Πολιτισμού.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην κριτική κατανόηση και την αναγνώριση της ρητορικής μίσους που εκδηλώνεται στο δημόσιο διάλογο φυσικής και διαδικτυακής επικοινωνίας. Επιχειρείται η σύνδεση του εν λόγω γλωσσικού, κοινωνικού φαινομένου με τα εγκλήματα μίσους, ώστε οι φοιτητές/τριες να να είναι σε θέση να κατανοούν τους κινδύνους που αναδύονται για τις σύγχρονες δημοκρατικές κοινωνίες και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριων με τις μεθόδους αξιοποίησης της τέχνης/τεχνών για την αποτελεσματικότερη διδασκαλία των μαθημάτων που εντάσσονται στο ΑΠΣ της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για να προάγουν στάσεις, αξίες και συμπεριφορές συναφείς με τον Δημοκρατικό Πολιτισμό.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ / ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στον ορισμό και την κατανόηση των αρχών της μετασχηματιστικής εκπαίδευσης, ώστε να είναι σε θέση οι φοιτητές/τριες να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν εκπαιδευτικά προγράμματα για τον Δημοκρατικό Πολιτισμό στο πλαίσιο της σχολικής Φυσικής Αγωγής οποιασδήποτε βαθμίδας.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα επικεντρώνεται στις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στην εκπαίδευση με σκοπό να οικοδομήσουμε, να εξοπλίσουμε και να διατηρήσουμε μία κοινωνία πολιτών, που με οδηγό την ισότητα, τη συμπερίληψη και τα δικαιώματα θα προάγει τη δημοκρατία. Θα τεθούν ζητήματα ισότητας, αυθεντικής μάθησης των πολιτών και ο τρόπος με τον οποίο αυτοί επηρεάζονται από και επηρεάζουν την τεχνητή νοημοσύνη.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ 3 ECTS
Το μάθημα στοχεύει στη διερεύνηση της σχέσης της Εκπαίδευσης με την Ατζέντα των 17 Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, που από το 2015 έχει υιοθετήσει ο ΟΗΕ με έμφαση σε κρίσιμους για την ανθρωπότητα και τον πλανήτη τομείς, όπως η εξάλειψη της φτώχειας και της πείνας, η καταπολέμηση των ανισοτήτων.
ΘΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ (15 ECTS)
Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία
Συγγραφή Επιστημονικού άρθρου
και 2 μαθήματα:
Εκπαιδευτική και Κοινωνική έρευνα: εφαρμογή έρευνας και επιστημονική αρθρογραφία:
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να μπορούν να σχεδιάζουν, να υλοποιούν και να αποτιμούν μικρής κλίμακας εμπειρική κοινωνική-εκπαιδευτική έρευνα και να δημοσιεύουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους σε επιστημονικό άρθρο, ανάλογα με το τύπο έρευνας που έχουν εφαρμόσει.
Ψηφιακή Πολιτειότητα – Επιθετικός Λόγος και διακρίσεις στις δημοκρατικές κοινωνίες:
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να εμβαθύνουν στα φαινόμενα του επιθετικού -και συχνά κακοποιητικού- λόγου, της ρητορικής μίσους και των εγκλημάτων μίσους στις σύγχρονες δημοκρατικές κοινωνίες, με έμφαση στο ψηφιακό περιβάλλον και στις πολιτισμικές διαστάσεις της ψηφιακής πολιτειότητας.