Θρησκεια, Εκπαιδευση & Ικανοτητες για Δημοκρατικο Πολιτισμο
Η θρησκεία αποτελεί βασικό παράγοντα της διαμόρφωσης του σύγχρονου πολιτισμού, αλλά και δομικό στοιχείο της ταυτότητας των ατόμων. Επομένως, η ειδίκευση “Θρησκεία, Εκπαίδευση και Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό” στοχεύει στην προσέγγιση της θρησκείας ως πολιτισμικού φαινομένου και του τρόπου που εγγενώς συνδέεται με τον Δημοκρατικό Πολιτισμό, ώστε να χρησιμοποιηθεί σε ποικίλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα με σκοπό την υπεράσπιση των ανθρώπινων δικαιωμάτων, τον σεβασμό στην πολιτισμική πολυμορφία και την ανάπτυξη Διαπολιτισμικής Ικανότητας. Για τη λήψη του μεταπτυχιακού διπλώματος απαιτείται η επιτυχής ολοκλήρωση 8 συνολικά μαθημάτων (6 υποχρεωτικά και 2 επιλογής) και η εκπόνηση της υποχρεωτικής Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας ή η παρακολούθηση 2 μαθημάτων και η συγγραφή επιστημονικού άρθου κατά το θερινό εξάμηνο. Το ΠΜΣ περιλαμβάνει 10 εβδομάδες σύγχρονης τηλεκπαίδευσης (διαδικτυακά μαθήματα) και 3 εβδομάδες ασύγχρονης μελέτες ανά μάθημα, κάθε εξάμηνο. Είναι υποχρεωτική η παρακολούθηση των σύγχρονων μαθημάτων.
Τρόπος αξιολόγησης: Τα υποχρεωτικά μαθήματα εξετάζονται με 1 εργασία (2000 λέξεις) στη διάρκεια του εξαμήνου (20% έκαστη επί του τελικού βαθμού) και με τελικές γραπτές ή προφορικές εξετάσεις (80% επί του τελικού βαθμού). Τα μαθήματα επιλογής αξιολογούνται με μία γραπτή εργασία (2000 λέξεις).
1ο ΕΞΑΜΗΝΟ
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 9
Το μάθημα επικεντρώνεται στον προσδιορισμό της διαδικασίας διαμόρφωσης των ταυτοτήτων (προσωπικές/κοινωνικές/πολιτισμικές κ.ά.) των ατόμων και την αναγνώριση των πολλαπλών ταυτοτήτων στο πλαίσιο του σχολείου (τυπική εκπαίδευση) αλλά και σε ευρύτερα περιβάλλοντα εκπαιδευτικά και μη.
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 9
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριων με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τα χαρακτηριστικά και τις αρχές που τα διέπουν και τις πρακτικές εφαρμογές τους στη διδασκαλία σε ποικίλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 9
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να εισαχθούν στις βασικές αρχές της παιδαγωγικής προσέγγισης του σχεδιασμού μαθήματος και τις αρχές του σχεδιασμού και εφαρμογής έρευνας, με έμφαση στη συγγραφή ερευνητικής πρότασης, την εφαρμογή της έρευνας και τη συγγραφή των αποτελεσμάτων της. παιδαγωγικής, με βάση το Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό.
Το μάθημα έχει εργαστηριακό και σεμιναριακό χαρακτήρα.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην ανάδειξη της γόνιμης σχέσης και διασύνδεσης των θρησκειών με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Μελετάται η σχέση του Χριστιανισμού με τη συγκρότηση και διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ώστε να αντιλαμβάνονται οι φοιτητές/τριες τη σημασία της προστασίας, της έμπρακτης εφαρμογής και της επικράτησής τους ως πανανθρώπινο ήθος.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στη συσχέτιση της Βίβλου με τον δημοκρατικό πολιτισμό βάσει του Πλαισίου Αναφοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης, διερευνώντας τις ποικίλες αναφορές σε ανθρώπινα δικαιώματα, πολυπολιτισμικότητα και τις διδακτικές τους εφαρμογές.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στη διερεύνηση και ανάδειξη της διαλεκτικής σχέσης μεταξύ της Ορθόδοξης θεολογίας και του δημοκρατικού πολιτισμού, όπως αυτή διαμορφώθηκε μέσα στην ιστορική πορεία της Ορθόδοξης Παράδοσης της Εκκλησίας από τον πρώιμο Χριστιανισμό ως σήμερα.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην παρουσίαση του Ολοκαυτώματος και του αντικτύπου του σε πολύμορφες πολιτισμικές ομάδες (Εβραίοι, Ρομά, εθνοτικές μειονότητες, άτομα με ειδικές ανάγκες, ομοφυλόφιλοι), με σκοπό την ευαισθητοποίηση απέναντι στον κίνδυνο της μισαλλοδοξίας.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην ανάδειξη των δυνατοτήτων που προσφέρει η θρησκεία του Ισλάμ για την ανάπτυξη Ικανοτήτων Δημοκρατικού Πολιτισμού και των στοιχείων της διδασκαλίας του Ισλάμ που μπορούν να προωθήσουν τη δημοκρατική ιδιότητα του πολίτη στη διδακτική πράξη.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με τα φιλοσοφικά ερωτήματα περί της ύπαρξης του Θεού («θεϊστικά επιχειρήματα») και τη σύνδεση των επιχειρημάτων αυτών με τον τρόπο βίου που προάγει ο Δημοκρατικός Πολιτισμός.
2ο ΕΞΑΜΗΝΟ
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 8
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με παιδαγωγικές μεθόδους και προσεγγίσεις που προάγουν τον Δημοκρατικό Πολιτισμό ώστε να τις εφαρμόζουν αποτελεσματικά στη δική τους διδασκαλία στο πλαίσιο όλων των μαθημάτων στις περιπτώσεις που ασχολούνται με θέματα σχετικά με τη θρησκεία/θρησκείες και την θρησκευτική πολυμορφία.
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 8
Το μάθημα επικεντρώνεται στα αμφιλεγόμενα ζητήματα, τον ορισμό, τα χαρακτηριστικά τους και τον τρόπο ενασχόλησης με αυτά στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε μαθήματα Θρησκευτικής Εκπαίδευσης.
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ / ECTS: 11
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με τις βασικές αρχές της μεθοδολογίας της επιστημονικής έρευνας, του σχεδιασμού, της οργάνωσης και της διεξαγωγής της και των διαφορετικών μεθόδων έρευνας στο πλαίσιο της ποσοτικής και της ποιοτικής προσέγγισης, με έμφαση στην εκπαιδευτική και κοινωνική έρευνα. Αποτελεί την απαραίτητη υποδομή για την εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριων με σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και στην αποτελεσματική τους αξιοποίηση στον σχεδιασμό και την πράξη της διδασκαλίας συσχετίζοντάς τες με τις Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό του Πλαισίου Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό (Συμβούλιο της Ευρώπης).
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην παρουσίαση βασικών στοιχείων της χριστιανικής διδασκαλίας με έμφαση στα στοιχεία του διαλόγου και της επικοινωνίας, καθώς και στη διαμόρφωση συλλογικής συνείδησης προσανατολισμένης στα ιδεώδη της δημοκρατίας και του σεβασμού.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στη διερεύνηση της σχέσης των θρησκειών με την Ατζέντα των 17 Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, που από το 2015 έχει υιοθετήσει ο ΟΗΕ με έμφαση σε κρίσιμους για την ανθρωπότητα και τον πλανήτη τομείς, όπως η εξάλειψη της φτώχειας και της πείνας, η καταπολέμηση των ανισοτήτων.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην ανάδειξη και τον ορισμό φιλοσοφικών εννοιών όπως η ηθική και τη σημασία τους στον σύγχρονο κόσμο, καθώς και την οργανική σχέση της ηθικής με τη θρησκεία και τη συνάντηση τους στο πεδίο της βιοηθικής με την αναφορά σε θέματα ειδικού ενδιαφέροντος από το πεδίο της βιολογίας και της ιατρικής.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στην κριτική κατανόηση των φοιτητών/τριών σχετικά με τους τρόπους διδασκαλίας και προσέγγισης του μαθήματος των θρησκευτικών και ειδικά της διδασκαλίας του Ισλάμ, σε ευρωπαϊκά και μουσουλμανικά εκπαιδευτικά συστήματα και στην ανίχνευση του κατά πόσο οι εθνικές εκπαιδευτικές πολιτικές με τον τρόπο που διαρθρώνεται σε κάθε χώρα, προωθούν τον δημοκρατικό πολιτισμό.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα επικεντρώνεται στον ορισμό και την ορολογία που αφορούν το θρησκευτικό φαινόμενο, καθώς και την αποτελεσματική κατανόηση και διαχείριση μεθόδων ανάλυσης σύγχρονων θρησκευτικών κινημάτων, κοσμοθεωριών και μη θρησκευτικών πεποιθήσεων στη διδακτική πράξη της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης ανεξαρτήτως από τα θρησκευτικά πιστεύω του εκπαιδευτικού.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα επικεντρώνεται στις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στην εκπαίδευση με σκοπό να οικοδομήσουμε, να εξοπλίσουμε και να διατηρήσουμε μία κοινωνία πολιτών, που με οδηγό την ισότητα, τη συμπερίληψη και τα δικαιώματα θα προάγει τη δημοκρατία. Θα τεθούν ζητήματα ισότητας, αυθεντικής μάθησης των πολιτών και ο τρόπος με τον οποίο αυτοί επηρεάζονται από και επηρεάζουν την τεχνητή νοημοσύνη.
ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ/ ECTS: 3
Το μάθημα στοχεύει στη διερεύνηση της σχέσης της Εκπαίδευσης με την Ατζέντα των 17 Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, που από το 2015 έχει υιοθετήσει ο ΟΗΕ με έμφαση σε κρίσιμους για την ανθρωπότητα και τον πλανήτη τομείς, όπως η εξάλειψη της φτώχειας και της πείνας, η καταπολέμηση των ανισοτήτων.
Στόχος του μαθήματος είναι η ιστορική κατανόηση της ανάδυσης της δημοκρατίας έως σήμερα μέσα και από τις θρησκευτικές της διαστάσεις, κυρίως με βάση τη σημασία του υποκειμένου και των δικαιωμάτων του, η οποία αποτελεί συμβολή του Ιουδαϊσμού και του Χριστιανισμού, αναδεικνύοντας τον ρόλο των δημοκρατικών πολιτικών αρχών στη διαμόρφωσή του.
ΘΕΡΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (15 ECTS)
Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία
Συγγραφή Επιστημονικού άρθρου
και 2 μαθήματα:
Εκπαιδευτική και Κοινωνική έρευνα: εφαρμογή έρευνας και επιστημονική αρθρογραφία:
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να μπορούν να σχεδιάζουν, να υλοποιούν και να αποτιμούν μικρής κλίμακας εμπειρική κοινωνική-εκπαιδευτική έρευνα και να δημοσιεύουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους σε επιστημονικό άρθρο, ανάλογα με το τύπο έρευνας που έχουν εφαρμόσει.
Ψηφιακή Πολιτειότητα – Επιθετικός Λόγος και διακρίσεις στις δημοκρατικές κοινωνίες
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να εμβαθύνουν στα φαινόμενα του επιθετικού -και συχνά κακοποιητικού- λόγου, της ρητορικής μίσους και των εγκλημάτων μίσους στις σύγχρονες δημοκρατικές κοινωνίες, με έμφαση στο ψηφιακό περιβάλλον και στις πολιτισμικές διαστάσεις της ψηφιακής πολιτειότητας.